دوربین مداربسته دید در شب

شنبه 6 دی 1399
13:14
peyman

دوربین مداربسته دید در شب دارای نوعی قابلیت است که به دوربین امنیتی امکان برداشت واضح تصاویر در نورهای بسیار کم یا تاریکی را می‌دهد. این قابلیت با استفاده از حسگرهای مادون قرمز (Infrared) و تشکیل تصاویری از این امواج تشکیل می‌شوند. امواج مادون قرمز یا IR دارای طول موج بلندتری نسبت به نور مرئی بوده و اگرچه برخی از گونه‌های حیوانات قادر به درک آن هستند، ولی با چشم انسان قابل رؤیت نیستند. درنتیجه در صورتی که دوربین بتواند در تاریکی شب این امواج را انتشار داده و تشخیص دهد، تصاویر نسبتا واضحی در تاریکی به وجود می‌آید. این مسئله اساس کار دوربین های مدار بسته دید در شب است.

دوربین های مدار بسته امروزه ده‌ها سال است که به منظور برقراری امنیت و نظارت ویدئویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به کار گرفته شده‌اند. دوربین های مدار بسته امروزی نسبت به نسل اولیه‌ی دوربین های امنیتی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. از جمله‌ی این پیشرفت‌ها می‌توان به قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر، کیفیت بالای دوربین، بهینه‌سازی در نصب، قابلیت‌های هوشمند دوربین ها و توانایی‌های برآمده از تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین این تکنولوژی‌های نوین، استفاده از امواج مادون قرمز (اینفرارد) به منظور ساخت دوربین مداربسته دید در شب است.

دوربین مدار بسته دید در شب

چرا دوربین مدار بسته دید در شب اهمیت دارد؟

از آن‌جایی که مسائل امنیتی مهم‌ترین کاربرد دوربین های مدار بسته است، استفاده از آن‌ها در اماکن خلوت و تاریک و همچنین در تعطیلی و شب هنگام که مکان مورد نظارت در نور بسیار پایینی قرار دارد، حائز توجه است. به همین دلیل کمتر دوربین مدار بسته‌ای را در بین دوربین های امروزی می‌توان یافت که از توانایی دید در شب برخوردار نباشد. دوربینی که فاقد قابلیت باشد کاربرد بسیار محدودتری داشته و در هنگام خرید آن باید دقت کرد. در نتیجه توانایی برداشت تصاویر در تاریکی یا نور کم یک قابلیت کلیدی و لازم در دوربین های امنیتی است.

از کاربردهای دیگر این گونه از دوربین‌ها می‌توان به تشخیص اعداد و ارقام روی پلاک‌ها و چهره‌ی افراد در تاریکی توسط مقامات امنیتی خبر داد. بعضی از این دوربین‌ها نیز با داشتن حسگر حرکتی قادرند حرکت را در شب و در محیط‌های خلوت مشاهده کرده و با به صدا در آوردن هشدارهای امنیتی، شما را از اتفاقات در حال رخ دادن در منزل یا محیط کار خود در شب مطع کنند. همچنین دوربین مداربسته دید در شب برای برداشت تصاویری از حیات وحش در تاریکی نیز مفید می‌باشند. بسیاری از حیوانات و مخصوصا گونه‌های در معرض خطر در روشنایی روز به ندرت نمایان شده و شب‌ها از لانه‌های خود بیرون می‌آیند. با نصب دوربین های مدار بسته دید در شب می‌توان تصاویری از آن‌ها به منظور شناخت رفتار و کمک به رفاه این حیوانات تهیه نمود.

قابلیت دید در شب (IR) چگونه کار می‌کند؟

اگه به لنز دوربین های مدار بسته توجه کنید، متوجه تعداد زیادی LED می‌شوید که در گرداگرد لنز دوربین تعبیه شده‌اند. وظیفه‌ی این لامپ‌ها انتشار پرتوهای مادون قرمز (فروسرخ) یا همان IR است. موج‌های الکترومغناطیسی از طیف‌های گوناگونی شامل امواج رادیویی، مایکرویو، مادون قرمز (IR)، نور مرئی، و پرتوهای ایکس و گاما تشکیل شده‌اند. در این میان تنها پرتوی قابل مشاهده توسط چشم انسان نور مرئی است. پرتوهای مادون قرمز که دارای طول موج بلندتر و انرژی کمتری نسبت به نور مرئی هستند، توسط چشم انسان دیده نمی‌شوند. در نتیجه اگر دوربین توانای تشخیص آن‌ها را داشته باشد و به قدر کافی در محل حضور داشته باشند، تصویر واضحی در تاریکی مطلق می‌تواند ساخته شود. از آن‌جایی که این پرتوهای فروسرخ قابل دیدن نیستند، فضا تاریک مانده و سارقان نیز متوجه حضور دوربین مداربسته دید در شب نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: هایک ویژن دوربین مداربسته آنالوگ

رنگ در تصویر دوربین دید در شب

از آنجایی که رنگ اجسام با توجه به طول موج نور مرئی که از آن‌ها بازتاب شده و به چشم ما رسیده تعریف می‌شود، پس به نظر می‌آید که در دوربین مداربسته دید در شب تصاویر نمی‌توانند رنگ داشته باشند و صرفا شدت امواج فروسرخ دریافتی را تشخیص داده و تصویری سیاه و سفید تولید می‌کنند. این مسئله درست است و در عدم حضور امواج نور مرئی که رنگ‌ها را نمایان می‌کنند، تصاویر تشکیل شده توسط دوربین دید در شب سیاه و سفید است.

این دوربین ها برای جلوگیری از تداخل امواج فروسرخ و مرئی، و تشکیل تصویرهای رنگی مرغوب در روز، دارای حسگر روشنایی هستند و می‌توانند لزوم استفاده از پرتوهای IR را تشخیص دهند. در صورتی که نور محیط کافی به نظر برسد، چراغ‌های اینفرارد خاموش مانده و تصاویر باکیفیت رنگی تشکیل می‌شود و امواج مادون قرمز دریافتی توسط فیلتری حذف می‌شوند، اما به محض کمتر شدن میزان روشنایی از حد مورد نیاز، فیلتر خاموش شده و قابلیت دید در شب به کمک دوربین آمده تا بتواند تصاویری سیاه و سفید در تاریکی تشکیل دهد. قیمت دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب علی‌رغم این امکانات و تکنولوژی‌های کاربردی، مقرون به صرفه است.دوربین مدار بسته دید در شب

قدرت دوربین دید در شب

برای تشخیص قدرت دوربین مداربسته دید در شب و مقایسه‌ی آن‌ها با همدیگر باید مقدار روشنایی تولیدی آن‌ها را مقایسه کنید. واحد استاندارد اندازه‌گیری روشنایی «لوکس یا lux» نام دارد که در زبان انگلیسی با lx نشان داده می‌شود. هرچه مقدار لوکس مورد نیاز دوربین کمتر باشد، به نور کمتری برای کار کردن نیاز دارد. همچنین یک روش دیگر برای مقایسه‌ی دوربین های دید در شب مقایسه‌ی تعداد LED های تعبیه شده در لنز آن‌هاست. تعداد بیشتر LED به منزله‌ی اینفرارد تولیدی بیشتر و در نتیجه فضای مورد پوشش بزرگتر و دوربُردتر است. البته باید توجه داشت که در مصارف کوچک و محیط‌های محدود، نیاز به بُرد خیلی زیاد نداریم و می‌توان از دوربین‌هایی با قیمت مناسب‌تر بهره برد.

کلام پایانی

از آنجایی که استفاده از دوربین‌های مدار بسته به منظور حفظ امنیت در اماکن خلوت و تاریک یا شب‌هنگام بسیار گسترش یافته است، لازم است در هنگام خرید دوربین مدار بسته از وجود قابلیت دید در شب در صورت نیاز مطمئن شد. این دوربین ها با تولید، انتشار و تشخیص امواج مادون قرمز، تصاویری غیررنگی ولی واضح را در تاریکی شب به ارمغان می‌آورند.

بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته دام تجهیزات دوربین مداربسته دوربین مدار بسته بولت


[ بازدید : 172 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]